Kenapa Saya Bertudung?

Lately, I received many questions and statements like this.

  • “Eh..Iza,malaikat mana yang datang dgn kau ni? “
  • Aik..fesyen baru nampak..
  • Sejak bila ni?
  • Alhamdulillah..akhirnyaaaa..
  • Macam sy x kenal suda kau ohh..
  • …(pandangan dengan wajah berkerut)

Dear all my friends..terima kasih for all ur support..saya tau banyak yang mahu tahu kenapa sy bertudung. Entri ini bukan untuk riak atau menunjuk-nunjuk..sama sekali tidak cuma sbg renungan bersama, positif thinking okay?

Sebelum tu, let me tell u kenapa saya tidak bertudung dulu..

Alasan 1

Panasnyaaaa..sudahlah sy cepat berpeluh,mahu pakai tudung lagi? Nantilah..tunggu duduk d aircond 24 hours. Ini mana mau masuk hutan lagi, mau tekejar2 pegi kuliah lg..eee.

Alasan 2

Saya suka buat aktiviti, menari, mandi pool, jungle trekking and so on..dan saya berpendapat bertudung cuma menghalang saya buat benda-benda ini, Seriesly, many people I know..bertudung tapi bila menari bukak..what’s the point? Baik saya tak payah pakai. Mandi manda, sangat semak bila mandi pakai tudung..tak puas! Jungle trekking, again..im sweating.

Alasan 3

Nama saja pakai tudung tapi pegang tangan bukan muhrim, peluk-peluk sana sini, cium-cium dalam gelap. Baik tak payah pakaila..ini apa yang saya fikir terhadap mereka yang bertudung. Even from my experience, I have a friend, tudung labuh, selalu pegi surau, semayang on time tapi bila tangan saya gatal pegi cek properties dia..i am very shock..she is a lesbian. Jadi, saya menolak untuk pakai tudung selagi perangai tak berubah-ubah.

Alasan 4

Saya tidak bersedia..tunggu seru..sampai seru,pakailah.

Alasan 5

Tunggu kahwin

_____________________________________

Okay..itu adalah beberapa alasan yang merasuk jiwa dan raga zaman muda remaja..hehehe.

Tapi…I forgot,sememangnya saya lupa dan jahil..

Alasan 1

Panasnya dunia…

Hakikatnya,Rasulullah saw. bersabda,

Api kamu ini hanyalah satu bahagian dari tujuh puluh bahagian api di neraka jahannam.”

Para sahabat mengatakan,

”Yang ini pun sudah cukup berat panasnya.”

Berkata Nabi, ”Bahkan api neraka itu melebihi sebanyak enam puluh sembilan kali lipat panasnya api dunia.”

Alasan 2

Dr. Su’ad Salih, profesor Fiqh (perundangan Islam) di Universiti Al-azhar, menyatakan:
Islam ialah satu agama kesederhanaan; ia tidak menghalang nyanyian dan tarian, tetapi ia menegah sesuatu yang merangsang keinginan-keinginan orang ramai, sama ada di kalangan lelaki atau wanita. Wanita sepatutnya menjaga tingkahlaku yang baik sekiranya mereka menari di hadapan wanita lain. Mereka tidak sepatutnya melebihi batasan-batasan dengan melakukan sesuatu yang merangsang nafsu dan menimbulkan kejahatan. Terdapat banyak kes di mana wanita tergoda oleh wanita lain.

I was so wrong…jahilkan..tudung menghalang saya buat perkara yang tidak diingini bukan menghalang melakukan perkara yang diingini.

Alasan 3

“Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalbu (hati).” – Maksud Hadis

Tudung tidak menzahirkan hati seseorang itu..tidak kira sama ada dia bertudung atau tidak, kalau hati sudah tidak dijagai dan diawasi maka ia akan selamanya ditakluki Iblis dan sekiranya ini berlaku maka kita akan dipandu bukan lagi oleh hati nurani tetapi dipandu oleh Iblis.

Alasan 4

Dia-lah yang menghidupkan dan mematikan, maka apabila Dia menetapkan sesuatu urusan, Dia hanya bekata kepadanya: “Jadilah”, maka jadilah ia”. [Al Mu’min:68]

Kalau seru tidak sampai2 tapi mati sudah menjemput?

Alasan 5

Tunggu kahwin tapi..

“Seorang ayah/seorang suami yang membiarkan anaknya/isterinya tidak menutup aurat dengan sempurna,maka atas setiap urat rambut yang terdedah dan setiap tubuh yang terdedah, Allah sediakan istana neraka untuk si ayah/suami”

Kenapa menyediakan neraka bagi orang yang membesarkan kita?

SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENERIMA TAUBAT

Jika entri ini menyinggung hati beberapa pihak, saya dengan rendah diri meminta maaf..ini cuma luahan hati seseorang yang dambakan hijrah^^

Saya tidak sempurna dan tidak mungkin akan sempurna cuma jauhkanlah diri daripada sesuatu yang menambahkan ketidaksempurnaan diri.

Salam ~

Leave a Reply

