Perjalanan Hidup Saya

Semalam i drove to KK from Ranau. Jalan memang bersimpang siur,bukit bukau tapi alhamdulillah, cuaca cerah, halangan kereta n lori bagai pun tak banyak. So saya selamat sampai KK around 1 and half hour. Happy kan mula2?

Sampai KK, semua kerja settle..so im having fun. Sangat bahagia dan bergembira. Alhamdulillah.

Suddenly,bila dah nak balik rumah. 5 kereta bomba datang..belakang,depan n  tepi my parking. Ada kebakaran,seriesly infront of me. Oh, i cannot go anywhere..kalau paksa keluar kereta jugak..for sure bomba susah nak padam api. Its okay, tunggu dan sabar. Bila dah reda..halangan kereta lain masih ada. Jadi saya tunggu lagi. Api yang mula reda started to marak lagi. Saya masih boleh sabar cuma saya kena fikir my family, so saya minta izin abg bomba keluar dr sana..kalau boleh. Dapat keluar. Alhamdulillah.

Then kegembiraan datang lagi..my family n me having so much fun at Tg.Aru. Syukur alhamdulillah.

Pagi tadi..baru bangun tido,kepala dah weng2. Migraine kritikal..tp kena drive balik ranau lagi. So makan breakfast tu mesti kalau tak, mabuk kereta.hehe. Then..baru 3 suap, I vomit. What happen to my stomach lately? Dah selalu sgt vomit. I cannot drive like this,so saya sambung tido around half an hour..bila kita sakit,rehat sekejap. Alhamdulillah,lepas bangun rasa dah okay.

So i drive..masuk area Damai,hujan selebat2nya. Ya Rabbi..lagi 100km nak smpai ranau,mcm mana nak teruskan kalau hujan mcm ni.

Nak berhenti x? aunty tanya..

Erm..kalau hujan tak reda gak..berhentilah. Skrg ni ok lg, bawak pelan2 saja.

Hujan makin lebat..saya tak give up lg. Saya teruskan. dan akhirnya, masuk kawasan Telipok, tetiba kering. Lega sikit.

Then suddenly, bila dah naik bukit..hujan turun lagi lebat dari tadi. Saya tak nampak jalan langsung. Masih teruskan driving walaupun boleh berhenti cuma kena slowly.

Ada kereta mayat lalu..ooh,ngerinya.

Ada tanah runtuh..sabar sajalah.

Ada lori2 besar depan belakang..biasalah tu.

Saya masih memandu..tujuan saya satu. Saya nak sampai,sampai dengan selamat. Walaupun dari hari pertama masalah bertimpa2..halangan sentiasa ada,tujuan saya tetap satu. Jadi sepanjang perjalanan, kita kena kuat, sabar, ikhlas..dan akhirnya, kita akan sampai. Oh,bila dah sampai..i kong,tido kaw2 sebab lepas ni for sure ada masalah lain lagi datang. Saya tak kisah, walaupun byk masalah..kebahagiaan masih ada walaupun sekejap dan sy percaya kebahagiaan pasti tiba lagi.

Cerita ini mempunyai makna denotasi dan makna konotasi. Apply it into our life. Selamat menempuh kehidupan kawan-kawan yang saya sayangi!

7 responses to this post.

  1. tdur untuk menanti apa yang datang.🙂

    Reply

  2. overnya jalan raya tuh. haha.
    aku mimang ndak kuat jalan pi ranau tu.
    muntah2 aku T.T

    Reply

  3. Posted by purplemint on June 11, 2010 at 10:15 am

    ya…..i like dis so much….konotasi n denotasi……sdg apply..huhu….

    Reply

Leave a Reply

