Beware A Man of One Book

aku sedang belajar membaca kembali..bukan buta hurup,cuba dig balik minat zaman kecik.

Last aku jadi ulat buku masa matrik dulu..gila baca sampai tak sedar kul 6 pagi..nasibla hari sabtu. Kalau tak,uihh tak sanggup aku,kelas dahla dari kul 7 sampai 3. Mamai ok.

Lepas masuk U aisehh..aku jadi obses kepada buku2 pelajaran sahaja..wahh,mcm terer. Aku baca buku2 biologi, biologi jiwa aku,its a passion tp ada jugak dalam keadaan terpaksa sebab tak semua aku minat dalam bio specially biotech..aku suka binatang dan genetik sahaja, botani agak kurang..aku tak minat bunga. Aku rela kena bagi present kura-kura kecik daripada bunga ros satu taman. Saya pencinta haiwan🙂 lipas terkecuali.

Mama aku cikgu library..dulu masa kecik library adalah tempat fav aku dan aku percaya,semua buku library mama aku aku dah habis baca,kakak aku pun sama..abg pun. Buku pasal menteri2 pun baca, apakah?

Jadi..aku rindu mau membaca..lagipun otak aku dah kurang berkesan. Syapie lagi gila membaca..kalau ada book fair,dia boleh lompat dan guling2..macam nak masuk dalam buku.

Buku biru itu mama aku suruh baca..itu buku cikgu2. Kakak aku gelak, cis. tapi aku baca jugak, part experience je yg best.

Kecik2 dulu..(mengimbau kenangan) aku suka baca the enid blyton’s books..jiwa aku masih kepada penyiasat2 punya buku..sebab tu penyiasat remaja best bagi aku. Siap angan2 jadi penyiasat T.T

Komik jangan cakap..adik beradik aku suka kumpul benda nih, tapi zaman internet menyebabkan ada online comics..jadi koleksi dah takde. Aku prefer buku..ada value gitu.Nantila aku lepak dekat times or harris..ada faedah jugak. Ni tak..masuk mall carik baju,kalau kurus takpelah..benci tau.

Pantun oleh YAB Tun Dr. Siti Hasmah bt Haji Mohd Ali:
Pok amai-amai
Belalang kupu-kupu
Bacalah sampai pandai
Buku-buku pelbagai ilmu

Santan lemak manis
Santan kelapa muda
Jangan anak menangis
Kalau emak suruh membaca

Awal suruhan kan membaca?

2 responses to this post.

  1. iya.. kena awal.. kerana membaca dari awal akan emmbolehkan eksplorasi ilmu lebih awal. bila ilmu dah diteroka dengan lebih awal, maka boleh jadi orang bijak pandai untuk negara.😛

    Reply

Leave a Reply

